Az Aberdeen Strategy & Research nemrégiben végzett felmérése azt a kérdést tette fel, hogy az emberek szerint hogyan fog a jövőben internetalapú információkat találni: Az AI chatbotok nagy fölénnyel verik a keresőmotorokat.
Mostanra valószínűleg már tudja, hogy a ChatGPT és a Google, a Microsoft és mások hasonló, mesterséges intelligenciával működő eszközei mélyrehatóan megváltoztathatják a társadalmat.
A generatív AI chatbotok és képgenerátorok pillanatok alatt képesek egy rövid szöveges felkérést díjnyertes képekké, kiváló jegyeket érdemlő esszékké, blogbejegyzésekké, versekké, sőt működő számítógépes kódokká alakítani.
Sokat írtak már arról, hogy a mesterséges intelligencia által vezérelt eszközök olyan üzleti feladatokat látnak el, amelyek korábban órákig tartó emberi munkát igényeltek. Érthető módon a mesterséges intelligenciával kapcsolatos viták nagy része arról szólt, hogy a technológia veszélyezteti a munkahelyeket olyan területeken, mint a tartalomkészítés, az ügyfélszolgálat, az adatbevitel vagy akár a számítógépes programozás. Egy másik nagy változás is közeleg azonban: egy olyan, amely alapvetően megváltoztathatja az információszerzés módját, és felboríthatja a jelenlegi, reklámokkal támogatott internetes paradigmát, amelyet mindannyian ismerünk.
A mesterséges intelligencia jobb módja a válaszok megszerzésének?
2023 márciusában az Aberdeen Strategy & Research 642, az iparágak széles skáláján dolgozó szakember körében végzett felmérést, hogy többet tudjunk meg a mesterséges intelligencia munkahelyi hatásairól.
Amikor arra kértük a válaszadókat, hogy jósolják meg, hogyan fognak internetalapú információkat találni a jövőben, az AI chatbotok (42%) nagy fölénnyel megelőzték a keresőmotorokat (24%).
A felhasználók nem csak úgy vélik, hogy a jövőben nagyobb valószínűséggel fognak chatbotokat használni internetes keresésre, hanem sokan már ma is használják őket. A 2023 márciusában végzett felmérés szerint 10-ből közel 6 válaszadó már kipróbálta a generatív AI-eszközöket. A válaszadók majdnem háromszor nagyobb valószínűséggel próbáltak ki chatbotokat (56%), mint például a ChatGPT-t, mint a szöveg-kép eszközöket (20%), mint például a Dall-E 2 vagy a Midjourney. Tehát bár bárki képes arra, hogy a mesterséges intelligencia segítségével narancssárga dinoszauruszokat ábrázoló képeket generáljon Van Gogh stílusában, ezt (még) nem sokan teszik meg.
Tanulmányunkban a megkérdezettek 16%-a használta széles körben az AI-eszközöket (power userek), 43%-uk pedig kipróbálta őket (alkalmi felhasználók). Amint az várható volt, a power userek között a fiatalabbak voltak a legtöbben. Az ezredfordulós és későbbi generáció tagjai – az 1981 után születettek – nagyobb valószínűséggel (28%) voltak power userek, szemben az X generációval (14%) és a boomerekkel (10%).
A mesterséges intelligencia esetében a látás hitvallás
Jelenleg ezek a power userek a generatív mesterséges intelligencia úttörői, akik új felhasználási esetekkel kísérleteznek, és olyan megalapozott véleményeket alakítanak ki, amelyek hatással lesznek a többiekre.
Kutatásunkból kiderül, hogy a látás a hit, különösen a korai felhasználók körében. A generatív mesterséges intelligenciát használók 74%-a úgy véli, hogy a fejlett mesterséges intelligencia fejlődése olyan fontos lehet, mint az internet létrejötte.
A generatív AI-eszközöket kipróbáló szakemberek általában lenyűgözve nyilatkoztak. A nem használóknál lényegesen nagyobb valószínűséggel találják őket hasznosnak az üzleti felhasználási esetek széles skáláján, beleértve az „információ gyorsabb megtalálását, mint egy hagyományos keresőmotorral”.
A generatív mesterséges intelligenciát használók 64%-a és az alkalmi felhasználók 35%-a már most úgy véli, hogy a mesterséges intelligencia segítségével gyorsabban találhatnak válaszokat, mint egy hagyományos keresőmotorral, míg a mesterséges intelligenciát még nem kipróbálóknak csak 7%-a. Tanulmányunk azt is jelzi, hogy a keresőmotorokról az AI chatbotokra való átállás viszonylag gyorsan bekövetkezhet. A jelenlegi power userek (87%) és az alkalmi felhasználók (80%) túlnyomó többsége úgy véli, hogy az AI chatbotok két éven belül gyorsabban fognak válaszokat adni, mint a hagyományos keresőmotorok, míg a nem felhasználók 42%-a úgy véli ugyan ezt.
Fontos lesz ezeket a tanulmányokat felülvizsgálni, amint egyre több ember szerez gyakorlati időt a generatív AI-eszközökkel, amikor a ChatGPT, a Google Bard és a Bing chat megnyitja eszközeit a felhasználók előtt.
Hogyan alakíthatja a mesterséges intelligencia az internet jövőjét?
Vajon az olyan eszközök, mint a ChatGPT és a Bing chat, évtizedes dominancia után végre kiszoríthatják az internetes információkeresés alapértelmezett módját – a keresőmotor használata kiindulópontként, majd a további részletekért a weboldalakra kattintás -?
Egy olyan valószínű jövőben, amikor egyre többen használják a chatbotokat válaszok keresésére, valószínűleg egyre kevésbé lesz szükség arra, hogy további információkért reklámokkal támogatott weboldalakra kattintsanak.
Nem hiszem, hogy bárkinek is hiányozni fog fél tucat zavaró hirdetés és automatikus lejátszású videó átgörgetése, miközben valaki túlságosan SEO-optimalizált élettörténete mellett görget, csak azért, hogy egy hosszú oldal alján egy sajtos makaróni receptet találjon. Jelenleg egy chatrobottal egyszerűen felteszed a kérdésedet, és másodperceken belül visszajön a recept és a hozzávalók listája.
A közeljövőben azonban a kiadóknak újra át kell gondolniuk, hogyan kereshetnek pénzt az online tartalmakból, ha az internetfelhasználók több időt töltenek chatbotokkal való beszélgetéssel, és kevesebbet a hirdetésekkel támogatott weboldalak látogatásával – ami a kiadók egyik fő fizetőeszköze. Hogy ez az új modell hogyan nézhetne ki, kutatásunk a jelenlegi elvárásokról nyújt némi betekintést.
A felmérésben részt vevők túlnyomó többsége (84%) úgy véli, hogy a chatbotoknak hivatkozniuk kell az AI által generált válaszok létrehozásához használt forrásokra és hivatkozniuk kell rájuk. Eddig azonban ezek az idézetek a chatablak lábjegyzeteiben feltűnő linkek formájában jelennek meg (ha egyáltalán megjelennek).
Ami az alternatív monetizációs rendszereket illeti, a válaszadók mindössze 49%-a gondolja úgy, hogy a művek eredeti alkotóinak közvetlenül kellene fizetni, ha munkájukat mesterséges intelligenciamodellek informálására vagy betanítására használták fel.
Egy dolog biztos: A chatbotok készítői pénzt terveznek keresni a keresési viselkedés várható változásain. A Microsoft máris bejelentette, hogy hirdetéseket kíván integrálni a Bing Chatbe. Emellett Rob Wilk, a Microsoft hirdetésekért felelős vállalati alelnöke optimizmusát fejezte ki, hogy a Bing chat „gazdag betekintést nyújt majd… a felhasználói szándékokba a mély beszélgetéseken keresztül, (ami) intelligensebb és jobban megvalósítható lehetőségeket biztosít a hirdetők számára az ügyfelekkel való kapcsolattartásra”.
A New York Times Hard Fork című podcastjának egyik legutóbbi epizódjában Sundar Pichai, a Google vezérigazgatója elmondta, hogy a vállalat „átgondoltan fejleszti” a Bard AI-t, és ezzel hozzájárul ahhoz, hogy „jól működjön együtt a kiadói ökoszisztémával”. A Google és a Microsoft számára a keresés rendkívül jövedelmező üzletág, és mindketten olyan modellt szeretnének fenntartani, amely arra ösztönzi az online kiadókat, hogy folyamatosan új, kiváló minőségű tartalmakat hozzanak létre, amelyeket az emberek fogyaszthatnak, és amelyekből a chatbotok tanulhatnak.
Az egyetlen állandó a változás
Bár a keresőmotor javított az előtte lévő kezdetleges rendszereken (emlékszik még valaki a webrings-re?), semmi sem tart örökké. A ChatGPT még csak öt hónapja érhető el általánosan, de a mesterséges intelligenciával működő chatbotok máris hatalmas ígéretet mutatnak a legkülönfélébb felhasználási esetekre. Ezek közül a legfontosabb, hogy gyorsabban tudnak hasznos eredményeket visszaadni az internetről, mint egy keresőmotor.
A felmérésben részt vevők még ebben a korai szakaszban is úgy vélik, hogy hosszú távon inkább a chatbotokat fogják használni válaszok keresésére, mint a keresőmotorokat. A jövőben a chatbotok készítőin múlik, hogy meghatározzák a felületük kinézetét és azt, hogy hogyan fognak nyereségesen működni, miközben több felhasználót vonzanak. Ez végső soron befolyásolni fogja az új internetes élményt és az online tartalmak monetizációs modelljét, ahogy a generatív AI egyre inkább elterjed.