Napjainkban a közösségi média az üzleti stratégia alapvető részévé vált; azonban többre van szükség, mint a tartalom közzétételére ahhoz, hogy ezeket a platformokat hatékonyan használhasd vállalkozásod számára. Itt jön a képbe a közösségi médiastratégia, amely segíthet céljaid elérésében.
Először is fontos, hogy ismerd a közösségi médiastratégiád célját, és megértsd, hogyan működik a médiamarketing. A közösségi médiamarketing az, amikor a közösségi médiaplatformokat és a közösségi hálózatokat használod a márkád értékesítésére.
Ez a marketingmódszer lehetővé teszi a márkák számára, hogy elérjék mind a jelenlegi közönségüket, mind a potenciális vásárlóikat. Továbbá lehetővé teszi a márkák számára, hogy bemutassák küldetésüket, hangvételüket és személyiségüket.
Ezzel egyértelmű, hogy a közösségi média marketinget a márkaismertség megteremtésének, a reklámozásnak, a teljesítménykövetésnek és az ügyfélszolgálatnak az eszközeként használják. Mindezen potenciális előnyökkel együtt a közösségi média marketing üzleti stratégiájába való be nem illesztése akadályozhatja márkád sikerét.
Most, hogy megbeszéltük, mennyire fontos a közösségi médiastratégia, beszéljünk arról, hogy mit kell tartalmaznia a stratégiádnak. A közösségi médiastratégiádnak meg kell határoznia, hogy milyen célokat tűzöl ki maga elé, hogyan fogod elérni azokat, és milyen mérőszámok alapján méred majd az előrehaladást. A közösségi médiastratégia ötletelésekor tartsd szem előtt az alábbi öt alapvető lépést:
1. Konkrét célok létrehozása, amelyek összhangban vannak a főbb üzleti célokkal.
A célok megléte a közösségi médiastratégiájának kulcsfontosságú eleme, mivel ez a legpontosabb módszer az előrehaladás nyomon követésére és a siker mérésére. Céljaidnak érdemes a S.M.A.R.T. keretrendszert követniük.
S – Specifikus
M – Mérhető
A – Elérhető
R – Releváns
T – Időhöz kötött
Ha ezt a keretrendszert követed, az segít olyan reális célok létrehozásában, amelyek egy adott időkereten belül mérhetőek. Így hatékonyan nyomon tudod követni az előrehaladást, és ami a legfontosabb, nyomon tudod követni a fejlesztendő területeket. Azokat kell nézned, amelyek a leginkább relevánsak a márkád teljesítménye szempontjából.
Néha egy poszt sok kedvelése nem jelenti különösebben azt, hogy a márkád jól teljesít. Keresd az olyan mérőszámokat, mint például a mentések, kedvelések, megosztások, kommentek, az, hogy a néző mennyi időt töltött a videója megtekintésével, hogy a közösségi média felhasználói mennyi időt töltenek a weboldaladon, és így tovább.
Az ezekből a számokból nyert információk azt mutatják, hogy közönséged mennyire jól kötődik a márkádhoz. Ezen információk segítségével meghatározhatod, hogy szükséged van-e változtatásokra a stratégiában.
2. A célközönség meghatározása
Ha már van elképzelésed arról, hogy milyen célokat szeretne elérni, ideje elgondolkodni azon, hogy ki fog segíteni a célok elérésében. Így van, az ügyfeleid! Ahhoz, hogy jó elkötelezettséget és hűséges ügyfeleket szerezz, elengedhetetlen, hogy megértsd a célközönségedet, például milyen demográfiai csoportokba tartoznak? Készíts egy ügyfélprofil-kérdőívet, amely a következő kérdéseket tartalmazza:
-
Hány éves az ügyfelem?
-
Mivel foglalkozik az ügyfelem a megélhetéséért?
-
Mennyit keres az ügyfelem évente?
-
Hol él az ügyfelem?
-
Milyen értékeket képvisel az ügyfelem?
-
Mivel foglalkozik hobbiból az ügyfelem?
Az ilyen típusú kérdések segítenek megkülönböztetni, hogy pontosan kiket célzol meg, és hogyan tudod a marketingstratégiádat jobban rájuk szabni. Ezt úgy teheted meg, hogy olyan márkaszemélyiséget és hangnemet hozol létre, amely ezt a konkrét ügyfelet tükrözi.
Ezen felül a közösségi médiában még a célközönséged fogyasztói viselkedését is megismerheted az alapján, hogy hogyan lépnek interakcióba az olyan márkák tartalmaival, mint a tiéd.
3. SWOT-, PEST- és versenytárselemzés elvégzése.
Miután meghatároztad a célközönséged, folytathatod a további kutatást az iparágról, amelybe belépsz, illyetve, hogy vállalkozásod hol tart, és hol vannak a versenytársaid. Ezeknek az információknak a további vizsgálata nagyon hasznosnak bizonyulhat abban a tekintetben, hogy mit kell és mit nem kell beépítened a stratégiádba és a marketing taktikáidba.
A SWOT-elemzés az Erősségek, Gyengeségek, Lehetőségek és Fenyegetések rövidítése. Fel kell tenned magadnak a kérdést: – Melyek azok az erősségek és gyengeségek, amelyekkel vállalkozásom jelenleg rendelkezik? Melyek azok a lehetőségek és veszélyek, amelyekkel szembe kell néznem? A márkád SWOT-elemzésének elvégzése után ezután kitalálhatod, hogy hol van szükség a stratégiád javítására, és mely területeket kell fejlesztened.
A PEST-elemzés a Political, Environmental, Social and Technological (politikai, környezeti, társadalmi és technológiai) kifejezéseket jelenti. Ez az elemzés lehetővé teszi, hogy megvizsgáld azokat a társadalmi-gazdasági tényezőket, amelyek hatással vannak az iparágra, amelyben dolgozol. A társadalmi légkör általános megértése révén ezt az információt felhasználhatod arra, hogy adott esetben változtass a stratégiádon.
Végül a versenytársak elemzése, amely köztudottan az egyik legfontosabb összetevője a marketing stratégiája kialakításának, mivel rávilágít arra, hogyan néz ki a konkurencia, és megadja a szükséges információkat ahhoz, hogy megkülönböztesd tőlük a márkádat.
Innentől kezdve inspirálódhatsz a versenytársakból, hogy olyan taktikákat hozz létre, amelyek segítenek a növekedésben és a márkád stílusának meghatározásában.
4. Ismerd meg a közösségi platformjaidat
A közösségi média stratégiádnak része, hogy megértsd, mely platformok lesznek a leghasznosabbak márkád számára, hogyan tervezel aktív maradni rajta, és hogyan igazítod stratégiádat az egyes platformok irányelveihez.
Ugyanis ami működik Instagramon, az nem biztos, hogy működik Twitteren vagy TikTokon. Minden egyes fióknak, amelyet különálló platformokon tartasz fenn, tükröznie kell a márkádat, de képesnek kell lennie arra is, hogy az egyes platformok egyedi jellemzőivel működjön.
A minőség jobb, mint a mennyiség, ezért az elején válassz ki egy maroknyi közösségi platformot, amelyre összpontosítani szeretnél, és készítsen részletes stratégiákat rájuk.
Ezt úgy teheted meg, hogy felkutatod milyen tartalmakat fogadnak a legjobban ezeken a platformokon, mi a trendi ezeken a közösségi médiaplatformokon (hashtagek, dalok, kihívások), milyen tartalmakat fogad a legjobban a közönséged, és milyen egyedi funkciókat kínálnak az egyes alkalmazások, például történetek, reel-ek és egyebek.
Ha tudod, hogy az egyes felhasználói csoportok mit szeretnek és mit szeretnének látni az egyes platformokon, akkor hatékonyan elérheted a céljaidat.
5. Maradjon szervezett és következetes
A közösségi médiastratégiád fő részét a szervezettség és a következetesség megőrzése kell, hogy képezze, hiszen nagy különbség, hogy mikor és milyen gyakran posztolsz. Ez olyasmi, amit egy kis próbálkozással és tévedéssel meg lehet tenni, hogy lásd, mivel foglalkozik a közönséged a leginkább, és a nap mely időszakában a legaktívabbak a közösségi platformokon. Néhány kedvenc harmadik féltől származó platform, amelyet használhatsz, és amely segít a közösségi tartalmak szervezésében, a következő:
-
Mailchimp
-
Hootsuite
-
SproutSocial
E platformok használatával boncolgathatod a közösségi elemzések adatait, és ennek megfelelően ütemezheted a tartalmakat. Ezeknek a tartalmaknak tükrözniük kell a márka ethoszát, miközben az általad kitűzött célokra kell törekedniük. Néha például különböző taktikákat érdemes követnie, például a 80/20-as szabályt, amely arra összpontosít, hogy a tartalom 80%-a szórakoztató, oktató és izgalmas legyen, míg 20%-a a vállalkozásod szolgáltatásaira vagy termékeire összpontosít.
Ezek az alapvető lépések csak néhányak a sok szükséges lépés közül, amelyekkel azt javasoljuk, hogy kezd el a sikeres közösségi média stratégiád kialakítását. Reméljük, hogy ez a blog segít közelebb kerülni a stratégia kialakításához és a célok eléréséhez az utad során.
Még mindig nem tudod, hogyan kezdjen hozzá? Vedd fel a kapcsolatot a Creative Coffee csapatával, és üljünk le egy kávéra megbeszélni a részleteket. Szakértő stratégákból, marketingesekből és kreatívokból álló csapatuk szívesen segít a problémáddal!