Mutatunk 20 BeReal statisztikát, amitől garantáltan eldobod az agyad – 2.rész

Facebook
LinkedIn

Képzelj el egy olyan közösségi média platformot, ahol nincsenek szűrők, tweakek és tökéletes megvilágítás. Egy olyan platformot, amely nagyon erős közösségi érzést teremt, de egyben kihívást jelent a közösségi médiafüggőség ellen is. Olyat, amely arra invitál, hogy legyél hiteles online és élj valódi életet.

Számos közösségi média alkalmazás létezik, de mindegyik eléggé hasonló a funkciókat és a megosztott tartalmak típusát tekintve. Ezek a platformok egyfajta párhuzamos életet hoztak létre, amely látszólag teljesen eltér a valóságtól. Ez tudat alatt szükségtelen nyomást gyakorol a felhasználókra, hogy megpróbáljanak megfelelni az elvárt irreális normáknak – különösen a fiatalok.

Bár a közösségi médiának számos előnye van, mint például a szeretteinkkel való kapcsolatteremtés a világ minden tájáról, mégis vannak negatív hatásai is a felhasználókra. A lemaradástól való félelem, a követők és a népszerűség elvesztése – a lista folytatható. Van olyan közösségi hálózat, amely nem jár ilyen hatásokkal – vagy legalábbis helyette a hitelességre helyezi a hangsúlyt?

Lehet, hogy a válasz esetleg a BeReal?

Mi az a BeReal?

A BeReal, amelyet egy anti-influencer közösségi média alkalmazásként emlegetnek, Párizsban született. Ahogy a neve is sugallja, a platformot azért fejlesztették ki, hogy egyensúlyt teremtsen a közösségi média élet és a valóság között, és megoldásként szolgáljon a közösségi média által kiváltott összes negatív hatásra.

A 2020-ban megjelent BeReal a közösségi média szabályainak felrúgására jött létre, lehetővé téve, hogy az emberek csak olyan képeket posztoljanak, amelyeket nem lehet szerkeszteni vagy szűrni, így segítve az embereket abban, hogy megosszák mindennapi, hiteles életüket.

Ezektől a jellemzőktől eltekintve, amelyek megkülönböztetik az ismertebb közösségi hálózatoktól, a BeReal más, a közösségi médiában megszokott funkciókat is kínál, mint például a fényképek feltöltése, a kapcsolatok feltöltésének megtekintése és a kölcsönös hozzászólás mindenhez. A Facebook vagy az Instagram Stories-hoz hasonlóan a fotók naponta törlődnek. Emellett a fotókat megjelölheted a tartózkodási helyeddel, és beállíthatod, hogy nyilvánosak vagy privátak legyenek (ebben az esetben csak az ismerőseid láthatják őket).

Az alkalmazás már elérhető Androidon és iPhone-on is. Letölthető a Play Store-ból és az App Store-ból, és teljesen ingyenes.

A BeReal születése

A BeReal maga a pillanatnyi alkalmazás. A 2020 januárjában indult, és 2022 januárja és februárja között nagy népszerűségre tett szert, amikor is igazi trenddé vált.

A BeReal Párizsban született Alexis Barreyat, a GoPro egykori videoproducerének és Kévin Perreau-nak az ötletéből. Barreyat a GoPro-nál végzett korábbi munkájának köszönhetően olyan influencerekkel dolgozott és filmezett, akiknek több millió követőjük van az Instagramon. Ennek következtében sikerült bepillantást nyernie abba, hogy milyen egy influencer posztja vagy tekercselése mögött. Megjegyezte a szembetűnő különbséget aközött, amit az influencerek a kamerán és a kamera előtt mutattak. Ez hozzájárult ahhoz, ami Barreyat arra késztette, hogy elindítsa a BeReal-t. Ezen kívül szeretett volna egy olyan platformot, ahol továbbra is kommunikálhat a barátaival, de az Instagram „feleslegessége” nélkül.

Így született meg a BeReal. Az ötlet lényege, hogy a felhasználókat arra ösztönözze, hogy megosszák váratlan és kritikus pillanataikat, mindenféle ítélkezés nélkül. Valójában a BeReal legtöbb funkciójával nem fogsz találkozni más közösségi hálózatokon. A felhasználók csak egy smiley-val vagy egy képpel válaszolhatnak önmagukról. Minden új fotó esetén az előző kép 24 óránként automatikusan felülíródik.

Emellett ahhoz, hogy megnézhesse barátai fotóit, először meg kell osztania egy fotót.

Bár a piacot úgy tűnik, hogy olyan óriások uralják, mint a TikTok, a Snapchat, a Facebook és az Instagram, a BeRealnek sikerült kitűnnie. Ez a francia alkalmazás a közösségi médiatérben való sajátossága és érdekes bevetése miatt tanulmányok jelenségévé és vitatémává vált.

A BeReal semmilyen formában nem végez reklámot vagy marketinget. A szájpropaganda a minden, és minden új felhasználó úgy terjeszti a hírt, hogy új ismerősöket is rávesz az alkalmazás letöltésére. Ennek ellenére egy olyan kampányt használt a főiskolai nagykövetek toborzására, amelyet olyan források, mint a TechCrunch megkérdőjeleztek. A The Brown Daily Herald által megosztott bejegyzés szerint a Brown hallgatói 30 dollárt kaptak minden egyes ajánlott személy után, és 50 dollárt minden olyan személy után, aki letöltötte az alkalmazást és véleményt küldött róla. Ahogy a TechCrunch fogalmaz, a tudat, hogy egyetemi hallgatóknak fizettek azért, hogy telepítsék és véleményezzék az alkalmazást, azt jelenti, hogy az alkalmazás növekedésének egy bizonyos fokát „gyártották, hogy az alkalmazás úgy tűnjön, mintha vírusos siker lenne”.

A felhasználók más közösségi médiumokhoz képest szórakoztatónak tartják a platformot. Az is segít, hogy az alkalmazás nem ösztönöz a szűrők használatára. Érdekes módon a felhasználóknak az is tetszik, hogy a platform nem megy bele nagy dolgokba csak azért, hogy a közönségük órákon át görgethesse az alkalmazást. Egyesek számára ez inkább a termelékenységüknek kedvez, és elég nekik napi öt percet tölteniük azzal, hogy frissítéseket kapnak a barátaiktól. Ez ellenkezik a kifejezetten kurátori tartalom és a pillanatok koncepciójával. Inkább az a tény, hogy az alkalmazás véletlenszerűen választja ki azt az időpontot, amikor posztolhatod a képedet, segít a felhasználóknak, hogy jobban elköteleződjenek, és a dolgok hitelesebbek és érdekesebbek maradjanak.

Hogyan működik a BeReal?

BeReal egy egyszerű app. A felhasználók napi emlékeztetőt kapnak az alkalmazáson keresztül a „BeReal”-re. A felhasználó ezután a BeReal alkalmazás elülső és hátsó kamerájával egyaránt készít egy képet, hogy megmutassa követőinek, hogy mit csinál éppen abban a pillanatban. Röviden, mind Önt, mind pedig azt, amit le akar fotózni, mivel az alkalmazás egyszerre használja az elülső és a hátsó kamerát.

Amit a BeReal erőltet, az az, hogy ne legyen szerkesztés vagy szűrők – csak a valóság. A platform felhasználóinak minden nap különböző időpontokban értesítést küldenek, ami jelzi az egyetlen olyan idősávot, amely alatt fotózni lehet, maximum két percben. Nem számít, hogy hol vagy, vagy mit csinálsz, a pillanatnak spontánnak és igaznak kell lennie.

Az értesítés koncepciója izgalmas a fiatalabb generáció számára, akik készek a legszokatlanabb helyeken is fotózni, például reggeli közben, sorozatnézés közben vagy akár zuhanyzás közben.

A különlegesség abban rejlik, hogy a szelfi készítésének pillanatában a felhasználó nem láthatja a saját arcát, csak a külső kamera képkockáját. A „dupla fotó” azonban a visszaszámlálás 2 percén belül többször is újra elkészíthető. Tehát búcsúzzunk a pózoktól, a gyors csípésektől és a szűrőktől.

Ennek az üzemmódnak köszönhetően szórakoztatóvá és érdekessé válik, hogy valós időben láthatod, mit csinálnak a barátaid. Ott van még a RealMoji is. A BeReal-ben a felhasználó testre szabhatja a reakcióját egy barátja fotójára. Ezt úgy tehetik meg, hogy egy emojihoz hasonló szelfit készítenek. Ha például egy „hüvelykujj felfelé emojival” szeretne reagálni, egyszerűen lemásolja azt, és küld egy szelfit magáról, amelyen a hüvelykujj felfelé jelet teszi. Van azonban egy feltétel: ahhoz, hogy megnézhesd barátaid napi fotóit, neked is közzé kell tenned egyet! Ahogy a fejlesztők, Barreyat és Perreau kifejtik, ez egy egyedülálló módja annak, hogy megismerd barátaid valódi életét.

Ha szeretnéd látni az alkalmazás más felhasználóinak fotóit, akkor először kötelező feltöltened a sajátodat. Ha nem teszed meg, nem fogod tudni megnézni mások képeit.

A fotóknak két kategóriája van: az egyik a „Barátaim”, a másik pedig a „Felfedezés”. Az előbbivel a kapcsolatai fotóit tekintheti meg. A Discovery-ben a kontaktjaid között nem szereplő más felhasználók posztjait láthatod.

Ezen a ponton felmerülhet a kérdés, hogy mi történik, ha egy felhasználó nem tud képet közzétenni, amikor megjelenik a napi értesítés? Nem probléma. Csak nyisd meg az alkalmazást, amikor posztolni szeretnél, és már készítheted is a fotódat. A megosztás után a közzététel késleltetésének időtartama is megjelenik mellette.

Lényeges megjegyezni, hogy a BeReal azért jött létre, hogy ellensúlyozza az esztétikai tökéletesség iránti megszállottságot, valamint a követőkért és az online népszerűségért folytatott versenyt, amely jelenség képes a közösségi médiafüggőséget eredményezni, ami meglehetősen jellemző az olyan platformokra, mint az Instagram vagy a TikTok. Az a képesség, hogy naponta csak egyszer posztolhatunk, és ennek következtében határozottan csökkentett mennyiségű új tartalmat tekinthetünk meg, megszüntetheti azt a függőségi hurkot, amely miatt órákig pazaroljuk a közösségi média feedjeinket görgetve. Ráadásul a BeReal nem mutatja sem a követők számát, sem az egyes posztokra adott reakciók számát, csökkentve ezzel az online jelenlétünket gyakran kísérő performativitás érzését.

20 BeReal statisztika, amitől eldobod az agyad

Főbb statisztikák:
  • A BeReal 10 millió napi aktív felhasználóval rendelkezik.

  • Az alkalmazás az Egyesült Államokban a legnépszerűbb, ezt követi Franciaország és az Egyesült Királyság.

Nézd meg az első 10 pontot!

11. Sokkal népszerűbb a fehér bőrű felhasználók körében

Az Egyesült Királyságban a 16 és 24 év közötti közösségi médiafelhasználók körében végzett felmérés szerint a fehér bőrű felhasználók körében sokkal nagyobb volt az elkötelezettség, mint más etnikai csoportok körében. A fehér válaszadók több mint negyede (26%) napi szinten lépett kapcsolatba az alkalmazással. Ezzel szemben az ázsiai résztvevőknek csupán 20%-a, a fekete bőrű válaszadóknak pedig 14%-a használta naponta az alkalmazást.

12. A Gen Z felhasználók a BeReal-t a kapcsolatok fenntartására használják

A fő ok, amiért a brit Gen Z felhasználók használják az alkalmazást, a kapcsolatok fenntartása. Valamivel több mint 40% ezt jelölte meg elsődleges okként. Ennek a számnak körülbelül a fele (20%) az unaloműzés céljából foglalkozik az alkalmazással.

13. Az Egyesült Királyságban még mindig messze a TikTok mögött van népszerűségben

Az Egyesült Királyságban a Z generációs közösségi médiafelhasználók körében végzett felmérés szerint a BeReal még mindig messze lemarad a népszerűségben. A válaszadók több mint fele (56%) arról számolt be, hogy még egyáltalán nem használta a BeRealt. És ez már 2022 októberében volt – közel két évvel a megjelenése után.

Másrészt lényegében ugyanennyi (55%) használja a TikTokot (és az Instagramot) naponta többször is. És, azok közül, akik már hallottak a BeRealről és használják is, csak 16% használja napi rendszerességgel – és akkor is csak egyszer.

Nem győzzük hangsúlyozni, hogy a BeReal küldetése, hogy megmutassa a felhasználóknak, hogy ez nem egy népszerűségi verseny. Így talán ez már egy győzelem összességében, nemde?

14. A legtöbb felhasználó kevesebb, mint 15 percet tölt naponta a BeReal-en

Az a tény, hogy a Gen Z felhasználók az Egyesült Királyságban általában nem lépnek kapcsolatba az alkalmazással többször a nap folyamán, negatívan befolyásolja a BeReal-en töltött időt. A felhasználók többsége (60%) ebben a korcsoportban naponta csak 15 percet (vagy annál kevesebbet) tölt az alkalmazáson.

Hogy ezt a számot perspektívába helyezzük, 31% 1-2 órát tölt a TikTok-on, míg egynegyedük még ennél is többet (3-4 óra között). Az sem ritka, hogy a felhasználók naponta órákat töltenek a YouTube-on.

Ismétlem, az, hogy a felhasználók ilyen kevés időt töltenek interakcióval az alkalmazással, az alkalmazás küldetésének része. Tehát ez a szám valójában nem utal valami rosszra.

15. A #BeReal TikTok hashtag milliárdos nézettséget ér el

A BeReal talán (még) nem olyan népszerű, mint a TikTok, de a TikTokon a hashtagje több milliárd megtekintést generál. Október 2022-ig már 2,7 milliárd megtekintést generált. A Twitteren a BeReal mémek szintén meghódították a platformot, a mémek például azt sugallják, hogy Margaret Thatcher BeReal a pokol tüzes bugyraiból kerül ki.

16. A zsűri még mindig nem tudja, hogy ez „hiteles közösségi média”-e

Ahogy azt már korábban kifejtettük, a BeReal a közösségi médiát próbálja hitelesebbé tenni azáltal, hogy szűretlen betekintést enged a barátaid életébe. Bár, a zsűri még mindig nem tudja, hogy ez sikerült-e.

Amikor az amerikai felhasználókat 2022-ben megkérdezték az alkalmazás hitelességéről, egyharmaduk (34%) értett egyet azzal, hogy ez a „hiteles közösségi média” példája. Ezzel szemben közel egyharmaduk (30%) nem értett egyet. Tehát alapvetően bármelyik irányba mehet a dolog.

17. A rossz kritikák száma 254%-kal nőtt mindössze két hét alatt

Az Apptopia által megosztott adatintelligencia szerint a BeReal július első két hetében kapott negatív vélemények száma több mint 250%-kal nőtt. Májusban pedig a The Los Angeles Times által megosztott cikk szerint a „negatív” vagy „vegyes” teljesítményt és hibákat említő értékelések száma az összes értékelés több mint felét (56,4%-át) tette ki.

Számos online forrás megemlítette, hogy a technikai problémák az egyik fő akadály, amellyel a fejlesztőcsapatnak foglalkoznia kell.

18. Forgalmának több mint fele átutalásokból származik

A Similarweb által megosztott adatok szerint a legnagyobb forgalmi forrása az átirányítások (52%). Ezt követi a keresés (38%) és a közvetlen (7,8%).

19. Az amerikai felhasználók 12%-a nem tervezi kipróbálni

Bár az Egyesült Államok talán az élre állt a BeReal alkalmazás letöltések tekintetében, az amerikai felhasználók közösségi médiahasználatáról szóló felmérés résztvevőinek 12%-a jelezte, hogy soha nem használta az alkalmazást, és nem is áll szándékában kipróbálni.

20. Növekedése fenntarthatóbbnak tűnik, mint a Clubhouse

A Clubhouse egy másik közösségi médiaalkalmazás, amely az utóbbi időben nagy port kavart. Az Apptopia által közzétett cikk szerint a Clubhouse növekedését két hatalmas kiugrás okozta. Ezzel szemben a BeReal növekedése „félig-meddig folyamatos” növekedésnek mondható. Ez a BeReal jövőjét fenntarthatóbbá teszi.

Összességében

Úgy tűnik, hogy a BeReal az a közösségi hálózat, amelyre a világnak szüksége van, mivel reagál az emberek aggodalmaira a közösségi hálózatoknak a felhasználóikra gyakorolt hatásával kapcsolatban. Mindenekelőtt a legfiatalabbakat érinti pszichológiailag, amikor a közösségi médiafüggőségről van szó.

A BeReal jövője egyelőre még viszonylag ismeretlen. Lehet, hogy egy újabb hóbort lesz, mint ami más, alapfunkciót kínáló alkalmazásokkal történt. Vagy ahogy a népszerűsége tovább növekszik, ez más cégeket is arra késztethet, hogy hasonló funkciókat építsenek be a platformjaikba, vagy ugyanezen elvek alapján hozzanak létre alkalmazásokat.

További Cikkek:

hu_HUHU